Back to Blogs
Blog Img

​Welk type werkcultuur past bij jou?

​Stel je eens voor: je komt opdagen voor je eerste dag op je nieuwe baan, en ontdekt dat je jeans en t-shirt look niet helemaal past bij de dure pakken van je collega's, je hippe rugtas ver afstaat van ieders leren aktetassen, en je favoriete manier van werken - luisteren naar je favoriete muziek - gewoon "not done" is.

​Zo’n 'vis op het droge'-scenario heeft meestal een happy end in Hollywood-films - denk aan de komedie Legally Blonde uit 2001 met in de hoofdrol Reese Witherspoon - maar in het echte leven kunnen de dingen heel anders zijn. En daarom is het zo belangrijk om te weten wat voor soort werkplekcultuur bij je past als je op zoek bent naar een nieuwe baan.

​​

Wat is werkcultuur?

Werkcultuur - ook wel 'organisatiecultuur' genoemd - omvat de waarden, overtuigingen en gedragingen die mensen op de werkplek delen. Volgens Susan M. Heathfield in haar artikel getiteldCulture: Your Environment for People at Workvoor The Balance, heeft het een impact op taal, symbolen, verhalen, besluitvorming en dagelijkse werkpraktijken. ​

Het is belangrijk om tijdens het zoeken naar een baan rekening te houden met de werkcultuur. Waarom? Omdat een omgeving waarin je je welkom, op je gemak en aangemoedigd voelt om je best te doen, bevorderlijk is voor je algehele prestaties en productiviteit, evenals voor je geluk. Als je je zich daarentegen een buitenstaander voelt en niet de ondersteuning krijgt die je nodig hebt, kan dit schadelijk zijn voor je prestaties en je carrière - om nog maar te zwijgen van je mentale en fysieke gezondheid.

​​

Welk type werkcultuur past bij jou?

Hoewel elk bedrijf zijn eigen unieke werkplekcultuur heeft, stellen experts dat er verschillende hoofdtypen zijn. In hun FastCompany-artikel getiteld "Three Types of Work Culture and How to Hire for Each of Them,”, noemen David Rock en Khalil Smith drie verschillende typen:

  • Deondernemerscultuur, waar van medewerkers wordt verwacht dat ze autonoom werken, met weinig tot geen toezicht. Mensen die het goed doen in een dergelijke omgeving zijn onafhankelijk, vindingrijk en gefocust. Ze beschikken over het vermogen om doelen te stellen, plannen te maken om deze te bereiken en die plannen effectief uit te voeren.

  • Desamenwerkingscultuur, waar samenwerking hoog in het vaandel staat. Je zult in deze omgeving slagen als je van teamwerk houdt, het succes van het team voor dat van jezelf plaatst en duidelijk weet hoe je bijdraagt. Je hebt ook goede communicatieve en interpersoonlijke vaardigheden nodig.

  • Deveranderende cultuur, waarin medewerkers gedreven, aanpasbaar en veerkrachtig moeten zijn om het bedrijf door een overgangsperiode te helpen. Dit is een goede match als je flexibel bent, een groei-mindset hebt en in staat bent om negatieve dingen om te zetten in positieve dingen.

Als je tijdens het sollicitatieproces niet zeker bent over de werkcultuur van een bedrijf, vraag dan de recruiter of hiring manager naar de werkcultuur. Door wat je zojuist hebt geleerd over de verschillende soorten cultuur te combineren met je kennis van je eigen waarden en overtuigingen, ben je in een betere positie om een baan te accepteren in een omgeving waarin je het beste kunt werken.

​​

Bronnen:

https://www.thebalancecareers.com/culture-your-environment-for-people-at-work-1918809

https://www.fastcompany.com/40543018/three-types-of-work-culture-and-how-to-hire-for-each-of-them