Quoi faire et ne pas faire pendant une entrevue d emploi
Sep 15, 2020

Que vous soyez récemment diplômé et postuliez pour un premier poste ou que vous soyez un professionnel à mi-carrière souhaitant passer au niveau suivant, une entrevue d’emploi peut être angoissante. 


Gardez ce qui suit à l’esprit afin de vous distinguer lors de votre prochaine entrevue en personne:


  • N’oubliez pas de vous renseigner sur l’entreprise. Un manque de connaissances sur l’entreprise constitue un signal d’alarme pour les gestionnaires recruteurs. Avant de vous présenter à l’entrevue, assurez-vous de connaître l’histoire, les services ou produits actuels, la part du marché, les concurrents et le nombre d’employés de l’entreprise. 


  • Préparez des questions. Cela montre que vous êtes réellement intéressé et avez beaucoup pensé au poste. Voici quelques exemples de bonnes questions à poser : « Pouvez-vous me parler des parcours professionnels que vous offrez? » et « Selon vous, quel est l’aspect le plus difficile de ce poste? » 


  • N’arrivez pas en retard. Les gestionnaires recruteurs sont occupés et rencontrent habituellement plus d’un candidat par jour. Arriver en retard n’est pas qu’impoli, cela perturbe l’horaire de l’intervieweur – et vous ne laisserez certainement pas une bonne première impression.

 

  • Soignez votre apparence. Trouvez à l’avance le code vestimentaire de l’entreprise. Une bonne manière d’y parvenir consiste à faire appel à une personne de votre réseau travaillant ou ayant travaillé pour cette entreprise. Si vous n’avez aucune relation avec l’employeur, appelez simplement au comptoir d’accueil de l’entreprise et renseignez-vous. Il vaut mieux être trop formel que trop décontracté.


  • Ne parlez pas négativement de vos anciens employeurs. Même si vous avez connu une expérience épouvantable avec un employeur précédent, ne dites jamais rien de négatif à son sujet. Les gestionnaires recruteurs cherchent des attitudes positives, alors trouvez quelque chose de positif à dire à propos de tous les postes que vous avez occupé.


  • Dites la vérité. Il peut être tentant de déformer ou d’embellir la vérité, mais cela ne portera pas fruit à long terme. Le gestionnaire recruteur pourrait vérifier votre expérience auprès de vos anciens employeurs ou il pourrait être découvert ultérieurement que vous avez menti à propos de certains renseignements. Même si vous devez admettre que vous avez mal géré une situation professionnelle, tout n’est pas perdu puisque vous pourrez alors expliquer ce que vous avez tiré de cette expérience.


  • Ne soyez pas modeste. Une entrevue est l’occasion de vous démarquer. Parlez avec assurance (mais pas avec arrogance) de toutes vos réalisations et compétences pertinentes.


  • Soyez inoubliable. Les gestionnaires recruteurs rencontrent beaucoup de bons candidats; il vous faut donc trouver un moyen d’établir un lien avec eux. Consultez le profil LinkedIn du gestionnaire recruteur afin de voir si vous avez quelque chose en commun ou mentionnez un événement notable concernant l’entreprise ou le secteur.


  • N’oubliez pas d’amener une copie papier de votre curriculum vitæ. Il est toujours préférable d’avoir votre curriculum vitæ en main au cas où vous auriez besoin de vous y référer.


  • Expliquez en quoi vous serez un atout pour l’entreprise.Selon Forbes, dans l’article intitulé How to Give a Great Interview (en anglais seulement), vous devez ressortir du lot en expliquant exactement comment vous aiderez l’entreprise. Par exemple, si l’entreprise étend sa présence à l’étranger et que vous avez de l’expérience internationale, soulignez cette expérience et mettez l’accent sur la façon dont vous pouvez conférer une valeur ajoutée aux activités de l’entreprise.


Finalement, envoyez toujours un courriel de remerciement au gestionnaire recruteur. C’est poli et cela aidera à ce qu’il se souvienne de vous.

14 Aug, 2023
Rephrasing the famous song, “Love is in the air”, let’s talk about change is in the air – and everywhere. We grow. We change. Look at your childhood photos. Watch your kid, your nephew, your niece. The change is there, and it’s incredible. Nature is constantly changing. We wait for summer as the time to enjoy outdoor activities and gardening, for a quick visit to the beach, or simply take time to relax and spend time with family, friends and loved ones. We wait for winter (even if we never see snow falling) to decorate the house for the holidays, pack presents for the people we love and unpack our own. The colour of the leaves changes, the weather shifts, and flowers blossom in their time – the landscape is constantly transforming. The world around us is changing. We travel to other countries and learn new things, cultures and languages. We take on new hobbies. We get new skills. After a couple of minor kitchen accidents (sometimes), we can cook delicious dishes and get compliments from family and friends. We transform our bodies at the gym or simply by creating the habit of walking every day. We meet new people, we sometimes fall in love, we build families, we have kids. And if you step back for a second, you realise you might have met your other half by pure accident. But you took a leap of faith into the unknown. We embrace many types of unknown change, except for the one that can change how we live five days a week – to change jobs. “I am too old/too young to change”, “I’m used to this environment; It’s my comfort zone”, “Well, I don’t get any promotion, and what I do doesn’t change the world, but it’s stable”, “I am afraid to ask for more interesting projects. What if my manager fires me?”. We often don’t want to change because that step requires a vision, courage, external support, and a leap of faith into the unknown. Scary? Yes. But also promising. A step into the unknown? Yes. But it can open a new door. Do your inner values marry what you do? Yes, it is essential. There is nothing terrible about staying in your comfort zone. At some stage of your career, staying put can be an excellent decision. But if you feel that you need a change – talk to Kelly. We don’t mind going the extra mile and support your wish to embrace the change. The one which will give meaning to what you do, feel proud, motivated and fulfilled. Ready for changing? We’ll make sure your talent can truly shine.
10 Aug, 2023
You’ve seen these guys before when a circus came to your city or maybe on TV. They walk on a wire at an impressive height, sometimes without insurance, sometimes with a long stick that probes the void right and left. They walk slowly, trying the wire with their toes first, making small steps, their eyes fixed on the small platform where they plan to land soon. They never watch down. They don’t listen to an audience that applauses or gasps in awe. They are concentrated on keeping their balance. To keep balance. Let’s come down from the wire above the arena or stage. Let’s look closer at balance, where it has its roots and the secrets of keeping it. Is it an art? Or is it a skill? Can you learn to keep balance? Or is it an innate skill that only gymnasts, figure skaters, circus artists and ballet dancers are born with? Want to know the secrets of a ballerina that must perform 32 fouettes, a complex ballet movement that requires turning 360 degrees at a high-speed standing on the point of a ballet shoe? First, keeping balance is a skill people must learn for years. In ballet, sport, circus, real life, and… work life. A ballerina is taught to pick one point and to fix her eyes on it when she makes her 32 fouettes, a complex ballet movement that requires turning 360 degrees at high-speed standing on the point of a ballet shoe. She focuses on one thing that keeps her upright. She doesn’t look anywhere else. Gymnasts in some disciplines are constantly trained to feel the bar under their feet. They are prepared to land precisely on the bar after they jump, and the incredible contortions we admire in competitions. But let’s come back to the circus artists we have begun with. Often, they have a long stick in their hands to keep their balance. Is their secret hidden in the stick? And what is the secret? You don’t need to be a ballet dancer, a gymnast, or a circus artist to get the idea of balance. Here are your first two steps in your balance training: 1. Keep your main priorities in mind. And have a clear idea about what is very important for you and where you are ready to compromise. But don’t listen to external opinions that don’t align with your ideals. Forget about the audience’s applause – focus on you. 2. Use some help to stay upright and get to your goals. Imagine your life split on two ends of the helping stick, your job is on one end, and your private life is on another. How comfortable do you feel at your height now with the load on both ends? You need support. We at Kelly pay a lot of attention to balance. The balance between people’s private lives and their jobs. The balance between feeling appreciated and professional goals or between achieving extraordinary results and being inspired. Talk to Kelly today. We are not ballet coaches or sports trainers, but we know much about how important work/life balance is in our lives.
03 Aug, 2023
We often associate certain qualities with individuals who seem to possess a natural talent for creativity. We convince ourselves that painting, singing, or dancing are pursuits reserved for these "real" artists while we remain mere spectators. Creativity? Inspiration? No, it's not about me.
Share by: